fbpx

Digital Marknadsföring…

eller Online Marknadsföring handlar om budskap företag vill förmedla via digitala kanaler och plattformar med målet att driva affärer, bygga varumärke eller erbjuda tjänster eller produkter till sina målgrupper.

Med hjälp av digital marketing, efter en ordentligt målgruppsanalys, kan vi rikta annonser mot specifika målgrupper baserad på kön, ålder, geografi och/eller intresse. En annan fördel med online marketing är möjligheten att kartlägga köpresan för dina potentiella kunder och rikta budskapet utifrån det.

Varför digital Marknadsföring?

  • Nå rätt målgrupp
  • Interaktioner och resultat i realtid
  • Mätbara insatser
  • Skapa fler tillväxt med digital marknadsföring

En annan fördel med online marketing är möjligheten att kartlägga köpresan för dina potentiella kunder och rikta budskapet utifrån det.

SEM = SEA + SEO

SEM (Search Engine Marketing) innebär digital marknadsföring på sökmotorer så som Google, Bing osv. Dessa insatser kan delas på två olika områden:

  • SEA Search Engine Advertising
  • SEO Search Engine Optimization

SEA – Search Engine Advertising

Sökmotor annonsering handlar om betalda riktade annonser med hjälp av t.ex. Google Ads. Detta ger dig möjligheten att bygga annonskampanjer specifikt riktade till rätt målgrupp med rätt budskap och rätt tillfälle vilket höjer sannolikheten till försäljning och merförsäljning.

SEO – Search Engine Optimization

Sökmotoroptimering innebär en rad olika metoder och tekniker för att få webbsidan att synas organiskt (utan betaldannonsering) så högt upp som möjligt bland resultaten vid Google sök. Optimeringsarbetet omfattar både tekniska och innehåll aspekten. Vid webbsidobyggandet där webbsidan ska följa en rad olika krav så som Laddnings hastighet, Responsivitet (anpassningsförmågan för desktop och mobila enheter), Tillgänglighet osv.

Innehållsoptimering handlar om att se till att bilder och video är i rätt format och storlek anpassad för webb samt all text är byggt med specifika nyckelord och är hög relevant för målgrupp.

SEM SEA and SEO

Social Media Marknadsföring

Eftersom 89% av internetanvändarna använder sociala medier, enligt svenskarna och internet 2020, är sociala medier bra kommunikation plattform för att nå ut till både befintliga och potentiella kunder.

De flesta sociala medier erbjuder, förutom möjligheten till egna företagssidor där företaget kan anpassa sin kommunikation, erbjuder annonserings möjligheten med hög träffsäkerhet utifrån målgrupp demografi och intresse.

På olika sociala plattformar kan vi använda oss av:

  • Kommunikation på Sociala Medier (organiskt)
  • Annonsering på Sociala Medier (betalt)
  • Conversation Marketing (konversationer med hjälp av messenger och på egna inlägg)
Social Media Marknadsföring

Marketing Automation , Retargeting och Remarketing

Automatiserad marknadsföring handlar bland annat om att sätta upp strategiska triggers på webbsidan som senare används till att rikta annonser, mejl eller andra typer innehåll. På det sättet vårdas potentiella kunden över tid till hen blir redo att genomföra ett köp.

Retargeting använder cookies för att placera annonser för just dina prospekts.

Remarketing handlar om att samla in e-mailadresser och skicka ut (automatiserade) e-mails.

Marketing analysis

Inbound Marknadsföring

Inbound marketing är en metod för att attrahera, engagera och vårda befintliga kunder men också prospekts med högrelevant och värdefullt innehåll. På det sättet byggs upp förtroendet för ditt företag och bidrar till ett mer humant och hjälpsamt sätt att göra affärer.

Metoden hjälper ditt företag att snabbt fånga upp dina prospekt uppmärksamhet väldigt tidigt i deras digitala köpresa.

Innehåll strategi

Låter det komplicerad att ha koll på alla dessa marknadsföringsbitar?

Vi hjälper dig bygga digitala strategier skräddarsydda utifrån företagets affärsmål och inriktade mot relevant målgrupp för företaget. Självklart hjälper vi till med implementeringen av strategier också om så önskas.

Tveka inte kontakta oss för ett kostnadsfri möte!